Att tänka på – Att föra ett resonemang

I kursplanerna står det att eleven ska föra ett resonemang om olika saker. Det handlar om att eleven ska framföra egna tankegångar utifrån det man studerar. Resonemangen bedöms som 

  • enkla och till viss del underbyggda
  • utvecklade och relativt väl underbyggda
  • välutvecklade och väl underbyggda.

När man tittar på skillnaden mellan vad som är ett enkelt, utvecklat eller välutvecklat resonemang tittar man ofta på saker som:

  • Hur ”brett” är resonemanget, d v s hur mycket av innehållet får eleven med
  • Hur långa är resonemangskedjorna , d v s resonerar eleven i flera led (det innebär….vilket leder till….därför att).
  • Vilka begrepp används och används de på rätt sätt
  • Finns problematiseringar med och i vilken utsträckning (problematisering kan t ex innebära att se saker ur flera olika perspektiv, ”å ena sidan, å andra sidan”)
  • Hur mycket av det som skrivs konkretiseras, d v s ger man konkreta exempel på det man resonerar om.

TIPS

För att utveckla sina resonemang kan man tänka på att exempelvis:

  • Ha goda kunskaper, ju mer kan man om något desto lättare blir det att resonera om det. Faktakunskaper är viktiga!
  • Använda smarta ord (sambandsmarkörer), som t ex därför att, vilket innebär, vilket leder till, å ena sidan, å andra sidan, exempelvis, för det första, för det andra o sv.
  • Ställ smarta frågor till dig själv när du skriver, som t ex: Hur menar jag nu? Vad innebär det? Vad kan detta leda till? Varför?

Ett annat tips, om man skriver, är att läsa igenom det man har skrivit.

Här nedan finns även en film från Pedagog Värmland, där de förklarar olika bedömningsaspekter kopplade till att föra resonemang.

Annonser
Det här inlägget postades i Att tänka på, Inför ämnesprovet i Religionskunskap. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s